
Intet forhindrer krydstogtskibe i at skylle svovl, sod og tungmetaller ud i havne og i danske farvande. Danmark mangler lovgning, som forbyder skibe at ‘skrubbe’ skorstenen ren, skriver Kommunen.dk
For at skåne luften og overholde internationale krav bruger flere skibe en ‘åben scrubber’, der er en teknisk løsning, som renser røgen i skorstenen. Men forureningen ender i stedet i vandet, når skibene har motoren tændt, og røgen bliver renset og derefter skyllet ud i havet eller havnen.
Organisationen Danske Havne, der repræsenterer både private og kommunalt ejede havne, mener, at myndighederne burde give lov til, at havnene ud fra et forsigtighedsprincip kan indføre forbud, mens Kåre Press-Kristensen, der er seniorrådgiver i det Rådet for Grøn Omstilling, mener, at Danmark burde skride til decideret forbud.
- Hvis vi vil have et godt havmiljø, så skal vi jo ikke udlede forurening i havnene og havet. Langvarig påvirkning af de stoffer, der udledes, kan skade økosystemerne. Det er netop derfor, at man har EU’s vandrammedirektiv. Det skal også opfyldes ved krydstogthavne, siger han.
Læs hele historien i Kommunen.dk.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.